True Storytelling Institute®

Om

Kombiner personlig udvikling med intuitiv og etisk forandringsledelse

True Storytelling® handler om at blive personligt afklaret og finde den fortælling, som er etisk og sand for dig som menneske og fagperson. True Storytelling® er også en change-management metode, der handler om at skabe commitment for de projekter og strategier, som du arbejder med. Skabe psykologisk tryghed og teams med en høj grad af kollektiv intelligens, der holder af hinandens fællesskab og kan opnå resultater.

True Storytelling® gør dig i stand til at handle intuitivt og med ro i maven i situationer af høj kompleksitet og stress.

True Storytelling® består af syv principper og processer, du kan bruge som stemmegafler, når du planlægger, faciliterer eller evaluerer et projekt og som en måde at skabe et bæredygtigt og etisk liv for dig selv og det samfund eller den organisation, du er en del af. Metoden hjælper dig med at overkomme udfordringer med implementering og hjælper dig med at udvikle en langsigtet bæredygtig løsning.

Metoden True Storytelling® er udviklet i København, Danmark, tilbage i 2016 af den amerikanske professor David Boje, Jens Larsen, der er forfatter og stifter af konsulentvirksomheden Old Friends Industries, og Lena Bruun, som er en erfaren leder og skaber af det prisvindende danske rockmuseum – Ragnarock. Metoden kombinerer Bojes årelange forskning i storytelling og organisationer med real-life rådgivning, cases og inspiration fra filosofi og kunst. The True Storytelling-bogen blev udgivet i 2021 af Routledge. I 2024 udkom True Storytelling håndbogen med bidrag fra certificerede True Storytellers og forskere.

Metoden er blevet videreudviklet af professor Grace-Ann Rosile og Dr. James Sibel og de certificerede True Storytellers involveret i True Storytelling Institute®.

Vi arbejder med forskere og universiteter overalt i verden bl.a. Malmö Universitet, Fisk University Nashville o.a.

 
 

7 True Storytelling Principles

1. Truth: You yourself must be true and prepare the energy and effort for a sustainable future
2. Make room: True storytelling makes spaces respecting the stories already there
3. Plot: You must create stories with a clear plot creating direction and help people prioritize
4. Timing: You must have timing

No Data Found

5. Help stories along: You must be able to help stories on their way and be open to experiment
6. Staging: You must consider staging including scenography and artifacts
7. Reflecting: You must reflect on the stories and how they create value

True Storytelling Institute® er for dig, der længes efter en ny tilgang til ledelse og forandringer, og samtidig ønsker at udvikle dig i dit personlige liv. True Storytelling Institute® er manifestationen af ​​mange års arbejde med storytelling som en agent for forandring i organisationer og i personlige og kulturelle interaktioner.

Instituttet er også et akademi og et community for forskning i storytelling og forandringsledelse. Vi har stor erfaring fra at arbejde med private og offentlige organisationer og NGO’er rundt om i verden. Vi tilbyder effektfulde certificeringer sammen med kurser og rådgivning om bæredygtighedsspørgsmål.

True Storytelling guider vigtige samtaler som styrker relationerne mellem individer og folk - og vores forhold til planeten

Storytelling skaber værdi i vores liv. Vi forstår vores verden gennem historier. Vores forudsigelser om fremtiden er baseret på vores forståelse af vores fortid. Vores fortid er en række historier, som vi har udvalgt og kaldt “historie.” Således leves vores liv i en erindring om fortiden, hvilket fører til en forventning om fremtiden, og denne kombination af fortid og fremtid former, hvad vi tænker på som vores nuværende levede oplevelse.

Når vi vælger at handle for at påvirke vores egne livshistorier, er disse valg og handlinger baseret på fremtidige forventninger om resultater, og disse resultater lever allerede i os som de legemliggjorte oplevelser af vores personlige og kollektive historier.

Vores evne til at kontrollere vores liv afhænger af vores evne til at forstå dette samspil mellem fremtid, fortid og nutid, som dynamisk “levende storytelling”.

Vores mission med True Storytelling® er, midt i larmen og den kakofoniske business-storytelling, at komme tættere på at besvare grundlæggende eksistentielle spørgsmål; Hvordan lever man et etisk liv? Hvordan er man sandfærdig i organisationer, der alt for ofte ikke er det? Hvordan kan vi overvinde fremmedgørelse fra os selv, fra naturen, fra hinanden og fra meningen med livet? Den danske filosof Søren Kierkegaard har udtrykt dette med ordene:

“The truth is what enables”

Med vores True Storytelling®-principper får man mulighed for at overvinde, hvad der er falsk storytelling. Og vi skaber et rum for at folk engagerer sig i hinanden. Vi har derudover fundet ud af, at True Storytelling-samtaler kan hjælpe med at bygge bro mellem skel, uden at gå på kompromis med ens egen sandhed.